Werkplek inrichten

26 apr, 2016

Waarom een mobiele retailstrategie onontbeerlijk is

Het gebruik van de smartphone bij online winkelen is enorm in opkomst. Het aantal online aankopen met een smartphone steeg in 2015 met 53 procent ten opzichte van 2014. Onderstaande cijfers onderschrijven de noodzaak van een mobiele retailstrategie.

3 minuten

Online aankopen en mobiel betalen schudden de retail behoorlijk op. Detailhandelaren die online hun zaken niet voor elkaar hebben, lopen omzet mis.

Maar hoe gedraagt de online consument zich? Wat zijn de trends in het gebruik van mobiele apparatuur? En welke betaaldiensten komen eraan? Met die kennis bouw je de juiste mobiele retailstrategie op. Een paar cijfers om je hierbij op weg te helpen.

Meer aankopen met smartphones

Het aantal online aankopen waarbij Nederlandse consumenten een smartphone gebruikte, steeg in 2015 met 53 procent ten opzichte van 2014. In totaal zijn afgelopen jaar 8,9 miljoen online aankopen via de smartphone gedaan, blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor.

En hoewel driekwart van de online aankopen nog steeds via een desktop of laptop verloopt, is de smartphone als retailkanaal een niet meer te stoppen ontwikkeling.

Volgens de onderzoekers neemt het aantal online aankopen via smartphones harder toe dan de totale markt (17 procent) en verloopt inmiddels 6 procent van alle online aankopen via smartphones. Het is dus slim om met je mobiele retailstrategie zo snel mogelijk in te haken op deze trend, zodat je een goede voorsprong op je concurrent behoudt.

De businesscase van goede security

Wil je als IT-manager graag genoeg geld en aandacht voor security binnen je bedrijf, maar weet je niet goed hoe je dit aan moet pakken? In deze longread lees je hoe je de directie kunt overtuigen met een ijzersterke businesscase.

Downloaden
IWMW-MT Select-248x352px-1

Hoger aankoopbedrag via tablet

Leuk, die smartphone-shoppers. Maar wat leveren ze je nou helemaal op? Het goede nieuws is dat de Nederlandse consument voor steeds hogere bedragen shopt via zijn smartphone. Op dit moment ligt het gemiddelde op 54 euro per aankoop. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder.

De wat hogere bedragen rekenen Nederlandse consumenten echter toch liever af via de tablet (96 euro gemiddeld) en de desktop of laptop (126 euro gemiddeld). Opvallend is wel dat het gemiddelde bedrag voor de desktop met 2 procent is gedaald ten opzichte van het jaar ervoor.

De vraag voor je mobiele retailstrategie is dus wat het gemiddelde bedrag is dat jouw klanten online uitgeven. En kun je op de smartphone bijvoorbeeld een ‘goedkoper’ assortiment aanbieden?

Vraag en aanbod bepaalt toename online uitgaven

Niet verrassend is dat het aantal online aankopen het hoogst is in het marktsegment media en entertainment. In 2015 ging het om 32,7 miljoen aankopen van onder meer om muziek, video-downloads, games en apps.

Wel verrassend is wellicht dat ‘food/nearfood’ één van de hardst groeiende online markten van 2015 is. Het aantal online aankopen van bijvoorbeeld de dagelijkse boodschappen steeg afgelopen jaar met 34 procent.

Toch blijkt deze toename wel logisch te zijn. ‘Dat is onder andere het gevolg van verschillende supermarkten die het online speelveld betraden en van de opkomst van maaltijdboxen’, aldus de onderzoekers.

Oftewel, laat de online aankoopcijfers uit jouw branche er niet van weerhouden een mobiele retailstrategie te ontplooien. Want hoe goed jouw segment het doet hangt waarschijnlijk grotendeels af van het aanbod dat er momenteel is.

Online shoppen gebeurt vooral thuis

De toename van shoppen via de smartphone lijkt logisch. Immers, even de tijd dooien onderweg, in de winkel of gelijk die goede tip ter harte nemen is met de mobiel snel gedaan. Toch blijkt dat niet het geval.

Juist het thuisgebruik van smartphones bij online aankopen is toegenomen. Oftewel, net als via de tablet of desktop kopen consumenten ook via de smartphone vooral lekker thuis vanaf de bank. Houd dit gegeven in je achterhoofd bij het ontwikkelen van je mobiele retailcampagne.

Mobiele retailstrategie ontwikkelen

Je begrijpt, ieder bedrijf en iedere branche kent zijn eigen mobiele retailstrategie. Maar voor allemaal geldt: je kunt er niet omheen. Ga aan de slag en onderzoek hoe jij jouw publiek kunt verleiden (meer) online aankopen te doen. Via de laptop, de tablet én via de smartphone. De kansen liggen er, getuige ook bovenstaande cijfers.

Meer lezen?